Lees!

Volgens de statistieken leest de meerderheid van Nederland veel te weinig boeken. Dat vind ik, als vervend lezer, erg jammer. Het is niet dat we helemaal niet lezen, de meerderheid leest tegenwoordig vooral vanaf het scherm door middel van sociale media, zoals u, de lezer van dit stukje, dat nu ook doet. Lezen van langere teksten is moeilijker, want op Facebook schrijven de meesten mensen geen romans of een theologisch essay. Een andere reden waarom we minder lezen, is omdat we meer zijn gaan kijken naar bewegende beelden op datzelfde scherm. Media als de TV of ook YouTube nemen de plaats in van het lezen van een boek. Lazen we vroeger eerst het boek en keken we dan de film, nu is het andersom (of lezen we het boek helemaal niet meer, vooral als de film slecht gemaakt is).

Ik heb een tik. Wanneer ik bij iemand in huis kom waar ik daarvoor nog niet ben geweest, kijk ik vaak of er boeken in de huiskamer in een boekenkast staan. Natuurlijk is dat nog geen 100% bewijs dat iemand een lezer is, maar over het algemeen is het goede indicatie. Je zet de boeken toch niet voor niets in een kast. Helaas zie ik te weinig volle kasten met boeken.

Waarom geniet ik van lezen, waarom vind ik het belangrijk en waarom stimuleer ik mijn kinderen om ook te lezen?

  1. Door het lezen van een verhaal wordt de fantasie geprikkeld. De lezer maakt zich een beeld van hoe een verhaal zich in de werkelijkheid kan afspelen. Een film van het boek vult die werkelijkheid al in. Bij een film wordt iemand meegenomen, in een boek wordt de werkelijkheid door de lezer gecreëerd. Bij het lezen wordt de werkelijkheid in het bewustzijn afgespeeld met behulp van de vooronderstellingen en de kennis die een persoon vooraf al heeft. Met deze beelden loop ik nog steeds rond, bijvoorbeeld de beelden van de planeten in de ruimtevaartboeken van C.S. Lewis (degenen die het hebben gelezen, weten wat ik bedoel :-).
  2. Er zit in het lezen een leermoment. Wanneer iemand een roman leest of een onderwerp al lezend uitspit, kom je meer te weten van de wereld en de mensen om je heen en ook leer je jezelf beter kennen. Voor mij is dat een enorme verrijking. Natuurlijk zijn er andere media waarin een leermoment aanwezig is, dat zal ik niet ontkennen. Voor mij is lezen een goed middel, het stilt mijn verlangen om te “weten”.
  3. Lezen vormt een mens. Ik zal niet direct zeggen dat iemand door middel van lezen een beter mens wordt (ik weet niet of daar in het verleden onderzoek naar is gedaan). Ik kan wel zeggen dat ik met het lezen gevormd ben als mens en soms anders tegen de wereld en wat daarin gebeurt aan ben gaan kijken. Dat was soms een ontluisterende ervaring, op ander momenten een “Aha Erlebnis”. Het gaat te ver om te zeggen “ik lees, dus ik ben”, maar voor een deel zit daar een waarheid in.
  4. Door lezen oordeel en veroordeel ik minder. Door het lezen wordt de eigen wereld groter. Dat kan geografisch zijn. Door het openen van een boek kun je in één klap in de Amazone zitten, mee-klimmen naar de top van de Mount Everest of meezeilen met scheepsmaat Woeltje. Dat kan zijn op het vlak van de ideeën. Een lezer kan zich inleven in de veronderstellingen, meningen en ideeën van de schrijver. De lezer kan het gelezene overwegen. Voor mij betekent het dat ik minder mijn mening klaar heb, hoewel ik bij sommigen wel zo bekend sta. Ik ben milder geworden en dat komt niet alleen doordat ik ouder wordt. Het heeft ook te maken met het feit dat ik meer weet over wat er speelt in de wereld en meer het grotere plaatje zie. Daardoor kan ik eerder en beter begrip opbrengen voor wat een ander denkt.

Wanneer iemand niet leest, mist hij of zij naar mijn mening veel. Een niet-lezer zal al snel zeggen dat er vervangingsmogelijkheden zijn. Natuurlijk, dat zal ik niet ontkennen. Toch blijft ik zeggen tot al die niet-lezers: “Je mist wat”. Lezen moet je leren, het kost moeite in het begin. Maar, er een wereld voor je open.

Geef een reactie

