Dienaar van het woord

voorgangerOp zaterdag lees ik altijd de krant op papier. De rest van de week doe ik dat digitaal, maar op zaterdag nog gewoon ouderwets. Ik lees de overlijdensadvertenties bijna niet, maar deze keer valt mijn oog op een dominee binnen de Protestantse Kerk Nederland die is overleden. Hij wordt omschreven als een “dienaar des woords”. Dat is mooi. Hij is een dienaar, dat zette de toon voor zijn bediening tijdens zijn leven blijkbaar. Hij is een dienaar “des woords”. We kunnen ook zeggen “bedienaar van het woord”. Hij bood als dienaar Gods Woord aan in de gemeente.

Waarom valt dat zo op? Met name omdat het aanzet tot reflectie. Wat is de hoofdtaak van de dominee of in mijn kring, de voorganger? Een paar weken terug hoorde ik weer eens bevestigd dat hij een sterke leider moet zijn. Dat zegt meer over de eisen van onze cultuur dan over wat de bijbel over leiderschap zegt. Anderen zien in hem de enthousiasmerende spreker (niet gelijk aan “dienaar des woords”). We willen als gemeente graag vermaakt worden, ook op zondagochtend. Anderen zien in hem degene die activiteiten van de grond moet tillen, omdat de rest van de gemeente daar geen tijd voor heeft. De voorganger is dan de manager om alles wat in de gemeente gebeurd op te zetten en aan te sturen. Daar hoeft geen enkele voorganger theologie voor te studeren. Anderen zien de voorganger als dienaar van de gemeente in plaats van van het Woord. Dat is vaak de reden dat er zoveel voorgangers met een burn-out rondlopen.

Maar wat het ook zij, ik vind dat mooi: “Dienaar des Woords”. Daar ligt de eerste prioriteit, het present stellen van Gods openbaring. Mooi.

Geef een reactie

