Ik ben dankbaar, omdat

A thanksgiving decoration sign over a white backgroundMorgen rennen er weer massa’s Amerikanen door grote mega-winkels om mega-koopjes op de kop te tikken. Voordat het zo is, viert men Thanksgiving. Vandaag dus. Daar was ik mij niet zozeer van bewust, totdat ik te maken kreeg met Amerikaanse collega´s die vaak mensen uitnodigden voor een Thanksgiving-diner. Lees op Wikipedia de achtergrond van dit gebeuren en ontdek dan dat Thanksgiving Europese en zelfs Nederlandse wortels heeft. Ik pleit er dan ook voor om Halloween te schrappen en een andere Amerikaanse gewoonte daarvoor in de plaats te kiezen: Thanksgiving. Nu nog een mooie naam bedenken en het volgend jaar invoeren.

Thanksgiving is terugkijken op die dingen, gebeurtenissen en mensen waarvoor je dankbaar ben. De eerste email van Amerikaanse collega´s kwamen gisteren al binnen met een lijst van zaken waarvoor ze dankbaar waren. Ik noem er ook maar een paar en ik hoop dat je voor jezelf eens nagaat waarvoor je dankbaar bent of dat je het in het commentaar zet. Dan kan dan een goede voorzet zijn om volgend jaar de buren uit te nodigen voor een dank-maal. Klinkt nog niet echt, maar het begin is er.

Ik ben dankbaar, omdat….

  1. …. we goede overstap hebben gemaakt van de Spaanse naar de Nederlandse context. Het gezin zit redelijk goed in haar vel na deze verandering.
  2. … we het financieel aardig hebben gered, ondanks dat het moeilijk was. We hebben niets tekort gehad.
  3. … Mariska een baan heeft gevonden, ondanks de crisis.
  4. … Nathan geweldig naar zijn zin heeft in zijn klas, in de straat met vriendjes en op de voetbalclub.
  5. … Sara het zonnetje van het gezin is.
  6. … de projecten waaraan ik werk redelijk tot goed draaien.
  7. … ik dit jaar een persoon aan de voeten van Jezus mocht brengen.
  8. … ik dit jaar in het dorp met andere christenen samen mocht werken tijdens een Alpha cursus om een licht van Jezus te zijn.
  9. … we een “leuke” kerk hebben.
  10. … God er ook was in het afgelopen jaar, ondanks dat het anders ging dan ik had gedacht en hoopte.

En zo zijn er nog meer … Het is goed om even stil te staan en te mijmeren over alles waarover we dankbaar voor mogen zijn.

 

Geef een reactie

