Mijn God…

Remonstranten-webDat is de slogan waarmee de Remonstranten de afgelopen weken proberen hun eigen kerkverband onder de aandacht te brengen. Het doel van de slogans haal ik van de website:

Wij vinden dat geloof begint bij jou. Met de dingen die je meemaakt en de vragen die hierop volgen. Met de mensen die je ontmoet en de gesprekken die je hebt. Als geloof bij jou begint, dan is het ook van jou.

Het lijkt mij dat de Remonstranten tot doel hebben om een open geloof te propageren. Een geloof dat niet oordeelt en de mens serieus neemt. Op zich is dat een nobel streven.

Toch klopt de constructie in mijn ogen niet. Drie redenen als voorbeeld:

  1. Als iedereen het heeft over “mijn God”, bestaan er dan dus meerdere? Wanneer elk mens zijn eigen God mag creëren, welke God is dan de ware? Die van de Remonstranten?
  2. Volgens de Remonstranten begint het spreken over God bij de mens. Daar heeft Kuitert zich al eens over uitgelaten. Hebreeën 1:1-3 zegt echter iets geheel anders.
  3. De Remonstranten zeggen door middel van een dergelijke stelling tegen het dogma te zijn. Dat betekent dat 2000 jaar theologie op de helling kan? Daarbij komt nog dat het woord “remonstrant” het gevolg is van een dogma discussie.

Door deze stellingen probeert men openheid te genereren. Het komt bij mij echter niet zo over. Ik heb het gevoel dat de luiken eerder dicht gaan voor een eerlijk gesprek. Want juist deze uitspraken worden neergezet als een nogal dwingend dogma. Wamt als “mijn God” ergens voor of tegen is, wie zal daar dan nog tegenin gaan?

Eerlijk gezegd denk ik dat de Remonstranten dit niet zo bedoelen. Ze willen graag wel het gesprek aangaan vanuit de eigen identiteit. Een andere manier de bedoelingen duidelijk maken zou daarom op zijn plaats zijn geweest. Het komt bij mij in ieder geval niet zo over.

Geef een reactie

