De Leeuw staat in zijn hempie

gol_iniesta_holandaIk ben een grote fan van het voetbal. Ik heb het 17 jaar gespeeld, vanaf het moment dat ik lid mocht worden bij de club in ons dorp was ik erbij. Alleen door het volgen van een studie werd ik genoodzaakt om ermee te stoppen. Trainen en studeren gingen toen niet meer samen. Toen we nog in Granada woonden, ben ik verschillende keren naar een wedstrijd geweest. Ik heb Ronaldo zien spelen, was erbij toen Falcao nog bij Atlético Madrid zat. Naast Heerenveen is Granada “mijn” club geworden. Ik keek met schrik in de ogen hoe de Spaanse Iniesta ons Oranje met lege handen naar huis stuurde. Ik hou dus van voetbal.

Volgende week begint weer een WK. Nederland is er weer bij. Een tijd met heel veel voetbal. Rond dergelijke sportevenementen is nogal eens wat te doen geweest. We zijn bijna Sotsji al weer vergeten, maar daar laaide de discussie hoog op vanwege de zware delegatie die afreisde naar het Rusland van Poetin. “De sport doet niet aan politiek”, werd gezegd. En ander reageerde: “Zo kan Willem Alexander de mensenrechten in Rusland bij Poetin onder de aandacht brengen”.  Daar hebben we later overigens niets meer van gehoord. De discussie die ik mij nog kan herinneren was het WK in Argentinië in 1978. Moesten we daar nu wel of niet naar toe, het regime was zachts gezegd niet helemaal ok.

Nu gaan we dus naar Brazilie. Ook daarover is nogal wat discussie gevoerd. Wat gaat er nu door mijn hoofd? Ik zet het maar even op een rijtje.

  • De FIFA is een corrupte club geworden. Het bestaat door smeergeld en vriendjespolitiek. We geven daar wereldwijd onze steun aan door er niet concreet iets aan te doen. Voetbal is geen politiek? Voetbal heeft alles met politiek te maken. Even Googelen op FIFA en smeergeld en het resultaat is 23.000 hits.
  • Er zijn nog al wat Brazilianen die uit hun huis/krot werden gezet en niets van de beloofde vooruitgang die hen werd voorgehouden hebben gezien. De miljarden die voor het voetbal zijn uitgegeven, komen in mijn ogen hen toe die “niets” hebben. Om hen een betere toekomst te geven. Wij kijken naar een spelletje dat een paar weken duurt. Zij zien de gevolgen voor de rest van hun leven.
  • Duizenden prostituees zullen klaar staan om nog meer mannelijke lusten te bevredigen. Zij doen dit niet vrijwillig, maar gedwongen. Dit is het geval bij elk groot sportevenement (het zal dus ook niet het laatste zijn). Vrouwen worden speciaal voor dit doel ingevlogen om daarmee veel geld te verdienen. Het is bijna niet te geloven dat het gebeurt, maar lees hier wat er echt aan de hand is. Vrouwen als handelswaar, ook tijdens dit WK.

De vraag die me de afgelopen weken bezighoudt is deze: “Hoeveel moet er wijken voor drie weken voetbal?” Hoeveel mensen moeten er lijden zodat een andere groep kan genieten? Dat is een ernstige ethische vraag. Over drie weken is het weer voorbij. Dan zijn we het allemaal weer vergeten. Dan maken we ons niet meer druk over deze lastige vraag. We sluiten nu liever even de ogen. Alleen niet als er voetballen is, dan gaan ze 90 minuten open, om daarna weer door te “slapen”.

Geef een reactie

