De Geest maakt één

Rev. Jonathan Edwards, a leader of the Great A...Het is weer bijna Pinksteren. Over een week kijken we terug hoe God Zijn Geest uitstortte op Zijn discipelen en daarna op iedereen die Zijn leven overgeeft aan Hem. Twee weken geleden doceerde ik het vak “God en de schepping”. Ik heb daar willen uitleggen dat binnen de Drie-een-heid de Heilige Geest de persoon is die de liefde vormt tussen Vader en Zoon. Ik volgde daarin Stanley Grenz en nog verder terug Augustinus. De “sociale” drie-een-heid kan volgens mij model staan (of een analogie zijn) voor de eenheid in de gemeente: de Geest brengt eenheid tussen God en mensen en smeedt mensen aan elkaar als gemeenschap van gelovigen.

Ik loop nu al wat jaren mee in het evangelisch wereldje. Ik heb al veel gehoord en redelijk wat gezien. Toch zie ik weinig eenheid als resultaat als mensen “aangeraakt” worden door de Geest. Het lijkt soms dat de plaats van de Heilige Geest binnen de gemeente eerder als een splijtzwam door de gemeenschap  gaat. Vaak is het zo dat iemand, buiten de gemeente om, naar een conferentie gaat. Hij of zij wordt daar “aangeraakt” en komt terug in de eigen gemeente. Daar moet dezelfde ervaring ook door anderen ervaren worden of de gemeente moet “meer van de Geest” ervaren. Dat geeft spanning en er zijn gemeente gesplitst als gevolg daarvan. Dat proces gaat nog sneller als de voorganger of dominee buiten de gemeente een dergelijke bijeenkomst bezoekt en de eigen gemeente ook door een vergelijkbaar proces wil leiden.

De Geest brengt eenheid. Ook bescheidenheid en nederigheid. Dat betekent dat de ervaring van de één niet de ervaring van de ander hoeft te zijn. En vooral dat de ervaring van de één niet de leidraad of norm voor een ander hoeft te zijn. We dienen de eenheid voorop te stellen en moeten in mijn optiek de ander en de rest van de gemeente vrijlaten (dat geldt overigens niet alleen voor “meer van de Geest”). Een goed boekje daarover werd geschreven door Jonathan Edwards: “The distinguishing marks of a work of the Spirit of God”. Het werkje komt uit 1741 en is nog steeds actueel. Zoekt u ook deze week een ervaring van de Geest of zoekt u meer van de Geest? Mag ik u dan aanraden eerst het boekje van Edwards te lezen, voordat u uw ervaring deelt in de gemeente? U kunt het hier downloaden.

Enhanced by Zemanta
Geef een reactie

