Old and wise

Één van de laatste regels van “Old and Wise” van The Alan Parsons Project is:

As the final curtain falls before my eyes
Oh, when I’m old and wise

Ik begon mijn christelijke loopbaan als stagiaire in een evangelische gemeente in het noorden van het land. Ik heb daar veel geleerd. Ik heb er ook veel gezien. Één van de taken die ik kreeg toegewezen, was het bezoeken van de oudere leden van de gemeente. In het najaar en het voorjaar bezocht ik hen twee keer. Wat me met name is bijgebleven van deze bezoekjes is dat het vooral luisteren was en soms een “klaagzang” was. Een aantal keren kwam ik terug met het idee: “Zo wil ik niet oud worden”. Bewaar me ervoor dat ik al klagend terugkijk op mijn leven en ga zeuren over dingen die het niet waard zijn om over te praten. Ik wil opgewekt en als het me gegeven wordt “old and wise” de volgende generaties tegemoet treden. Vaak moet ik hier nog aan terug denken.

Deze week was ik op bezoek bij een ouder echtpaar in een verzorgingshuis. Hij is 90, zij is 88 jaar oud. We hadden wat gemeen. Ze hadden bijna 30 jaar in Spanje gewerkt als zendeling. Daarvoor hadden ze een aantal jaren in Zuid Amerika gediend. We bekeken een fotoboek dat de gemeente, die zij hadden gesticht, hen een jaar of twee geleden had toegestuurd. We gingen de foto´s langs. Hij begon te vertellen over dat gezin, over die man en die vrouw die hij tot bekering had zien komen. “Toen waren het nog hippies”, zei hij, “nu is hij de voorganger van de gemeente”. Geweldig om te horen van iemand van 90 jaar oud. Aan het einde van het gesprek vroeg hij: “Zal ik voor je bidden?”. En hij bad voor mijn bediening en voor Gods leiding over mijn leven.

Wanneer ik de 90 mag halen, wil ik zijn zoals hij: “old and wise” met een hart dat klopt voor het evangelie. Die enthousiast kan worden als hij over iemand spreekt die Jezus heeft gevonden. Misschien ook biddend voor een jongere generatie die de wereld wil dienen door datzelfde evangelie uit te dragen en uit te leven. Waarschijnlijk ga ik nog wel een keer terug….

As the final curtain falls before my eyes
Oh, when I’m old and wise

Geef een reactie

