CAMA in Madrid

Flag of the Community of Madrid (Spain)

Flag of the Community of Madrid (Spain) (Photo credit: Wikipedia)

Ik schrijf deze blogpost vanuit Barcelona. Ik doceer hier systematische vakken aan een seminarie van de CAMA in Spanje. De hele opzet van dit seminarie is pragmatisch en werkt daarom in het voordeel van de student. De docent komt bijvoorbeeld naar de student toe, terwijl het meestal andersom is. Maar dat even terzijde. Ik wil in de post me focussen op een CAMA kerk in Madrid: Vida y Familia.

Ik was vorige week aanwezig in een samenkomst van deze kerk en verschillende studenten van het seminarie hebben hun roots in deze groep (ik doceerde vorige week in Madrid). Het interessante is dat vanuit deze groep allerlei kleine groepen ontstaan in en rondom Madrid. Het seminarie ondersteunt deze groepen door de leiders ervan te trainen: theologisch en tegelijkertijd ook praktisch (theologisch). De studie is door hen direct toepasbaar in de praktijk van alle dag.

Het is een goed voorbeeld van een reproducerende gemeente. Het doel is niet dat de gemeente groter en groter groeit, maar dat vanuit de “grote” gemeente kleinere gemeenten ontstaan op verschillende locaties. De gemeente zoekt de mensen op en gaat de wijk in. Tussen de verschillende gemeenten is er wederzijdse ondersteuning. Er is tussen de leiders regelmatig overleg. Er is coaching mogelijk omdat ervaringen gedeeld kunnen worden.

Het is interessant om te zien dat leiders in Spanje deze stappen zetten om gemeenten te stichten. Na verschillende maanden weer in Nederland te zijn en met verschillende mensen te hebben gesproken over gemeentestichting, zie ik dat de beschikbaarheid van financiële middelen een belemmering kan zijn voor het starten van een nieuw “werk”. Spanje is een land met beperkte middelen, vanwege de economische crisis is dat nog meer merkbaar. En toch zie ik dit soort initiatieven van de grond komen. We kunnen van hen veel leren, want met beperkte middelen is er toch veel mogelijk. Aan de andere kant zou er in Nederland (financieel) veel meer mogelijk moeten zijn, maar met name in evangelische kringen wordt dat vaak nog niet als prioriteit ervaren. Hoopvolle initiatieven zijn er in Reformatorische en Protestantse kringen. Nu nog de evangelischen….

Ik Spanje kan ik genieten van mensen die tot bekering komen en van de getuigenissen van mensen die zich thuis voelen in een opstartende kerk. Dat is zegen van God.

Geef een reactie

