Woorden

Op een of andere manier betekent het woord “open”, “dicht” volgens mijn dochter. Moet de deur dicht dan moet deze volgens haar dus open. Al iets niet lekker is volgens onze zoon, dan is dat “zoet”. Hoe hij daar bij komt, weet ik nog steeds niet. Later zullen ze er wel achter komen dat  het woord dat ze gebruiken in het “normale” taalgebruik een andere betekenis heeft.

In het bovenstaande voorbeeld wordt een woord gekoppeld aan een bepaald iets, een woord dat door de rest van de wereld voor een andere zaak gebruik wordt. Ik ga geen referaat houden over realisme of nominalisme, maar dat onderscheid zou hier van pas komen. Ik wil een ander aspect benadrukken (hoewel het wel met voorgaande onderscheid te maken heeft).

In het bijbels taalgebruik hebben woorden en termen bij verschillende groepen en of individuen redelijk vaak een verschillende betekenis. Betekenissen die vaak voorbij gaan aan een goede en gezonde exegese van de term. Het kan zijn dat na een gedegen studie iemand tot de conclusie komt dat een woord een zekere betekenis heeft. Het kan daarnaast zijn dat een persoon die dezelfde gedegen studie heeft gedaan tot een andere conclusie komt. Dat moeten we natuurlijk in ogenschouw nemen en van belang achten bij het geven van een beschouwing. Dat terzijde gelaten, wil ik hier een term naar voren halen waarbij die ambivalentie aanwezig is, het woord genade. Ik geeft een aantal voorbeelden:

1. Genade is een term die maar aan een zeker aantal wordt gegeven: de uitverkorenden. Het is dus maar beperkt verkrijgbaar. Het wordt onthouden aan degenen die niet uitverkoren zijn.

2. Genade is niet goedkoop, zegt Bonhoeffer. Genade heeft gevolgen voor het ernstig nemen van discipelschap. Het volgen van Jezus is een serieuze zaak, genade wordt niet zomaar gegeven.

3. Genade wil zeggen dat we vrij zijn van alles wat ons bindt. Jezus heeft ons vrijgekocht van alles wat we maar zouden kunnen doen of hebben gedaan. Er is vrijheid in Hem. Onze handelswijze als discipelen van Hem heeft daarop in de kern geen invloed op. In genade zijn we vrij en vergeven.

4. Het ontvangen van genade heeft positieve gevolgen voor ons materieel welzijn. Genade zorgt over overdaad, ook op het financiële vlak. In overvloed wordt ons gegeven, in overdaad mogen we ontvangen.

Misschien weet je meer voorbeelden, of heb je meer bijbelse termen waarbij dit het geval is. Ik hoor het graag.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s