FF minder?

Image representing iPad as depicted in CrunchBase

Kan ik nog een “gelukkig”  en “bevredigend” leven leiden wanneer het ik ff moet doen met iets minder? Wat is dat “ff minderen”? Een paar jaar langer met dezelfde mobiele telefoon, toch maar geen iPad of van twee naar één auto of zelfs alleen het openbaar vervoer gaan gebruiken. Voorbeelden te over.

Een antwoord op deze vraag is lastiger te beantwoorden dan het op het eerste gezicht lijkt. Vraag aan een bijstandsmoeder of ze het “prettig” vindt om het met iets minder te doen en waarschijnlijk zal het antwoord ontkennend zijn. Als het bijna niet mogelijk is om de eindjes aan elkaar te knopen, dan ben je niet zo bezig met een “bevredigend leven”,  maar des te meer met “overleven”. Een hele tijd geleden was ik in Roemenië bij een familie op bezoek en moest daar naar het toilet. De plank boven het gat was nog niet eens het meest opvallende, meer nog de tientallen foto´s van de knappe modellen en rijke mensen die op de muren waren geplakt. Deze mensen hadden weet van een rijkere wereld en waarschijnlijk mijmerden ze daarover als ze boven het gat zaten. Zouden zij hebben nagedacht over ff wat minder? Ik denk het niet, eerder over ff iets meer. Het blijkt uit onderzoek dat het hebben van voldoende financiële middelen wel degelijk invloed heeft op het levensgeluk van mensen. Praktisch zie ik dat dagelijks bij mensen om me heen die van bijna niets rond moeten komen.

Intermezzo: er is onderzocht dat geld wel degelijk gelukkig maakt, maar dat bij meer en nog meer het geluksgevoel niet meer toeneemt. Zie voor de details op deze pagina´s: National Acadamy of Science, en Noorderlicht. Zie met name ook de opmerkingen over degenen die het echt met minder moeten doen.

Heb ik het goed dat degenen die bezig zijn met “consuminderen” daartoe de keus hebben en ook de keus hebben om, als ze dat willen, weer door kunnen gaan met “consu-meer-en”? De keus om ff te minderen gaat vaak op basis van een solidariteitsprincipe. Het geeft een gevoel van meeleven met degene die het echt met minder moeten doen of om bijvoorbeeld het mileu te sparen. Maar, er is altijd een weg terug naar “gewoon” leven. Één dag per jaar in de zomer in een doos overnachten is leuk, maar de volgende dag ligt hij of zij weer in het eigen bed. Solidariteit is prima, maar hoe ver gaat dat? Is dat werkelijke solidariteit?

Wat als de weg terug naar weer “meer” is afgesneden?  Is dat niet werkelijke solidariteit? Dan heeft een keus voor ff minder werkelijk gevolgen. Dat zou vrijwillig of onvrijwillig kunnen zijn. Wat het ook is, de impact zou wel eens groter kunnen zijn dat wanneer er een weg terug is. Laat ik het bij vrijwillig houden. Bij onvrijwillig minderen moet ik snel denken aan de al genoemde bijstandsmoeder en dat staat ver van mijn situatie. Is het mogelijk vrijwillig te minderen en daar in de breedste zin van het woord de gevolgen daarvan te ervaren? Zou iemand daarvoor kunnen kiezen als daarmee het geluk op het spel staat?

Lastige vraag, heb ik nog geen antwoord op.

Enhanced by Zemanta
Geef een reactie

