Spiritualiteit op het internet

Charles Haddon Spurgeon

Charles Haddon Spurgeon (Photo credit: nklajn)

Het internet biedt van alles om een christen te helpen elke dag de bijbel te lezen of stil te staan bij een meditatieve gedachte. ik maak daar regelmatig gebruik van. In de jaren voor het internet, en zelfs nu nog, helpen bijbel-lees-jaar-rooster een christen om elke dag een gedeelte te lezen om zo binnen een 1 of 2 jaar de hele bijbel door te lezen (of in 90 dagen!, zie Bible.org). Hoe belangrijk dit soort hulpmiddelen ook zijn, soms heb ik meer behoefte om gedeelten te lezen die in een context geplaatst worden. Bijvoorbeeld een korte meditatie vanuit een bijbel gedeelte of een gedachte uit een theologisch werk.

In deze blogpost noem ik een aantal van deze hulpmiddelen die ik in de loop van de tijd ben tegengekomen. Misschien dat je bij het lezen daar je voordeel mee kan doen. Overigens hoor ik ook graag of jij ook dergelijke hulpmiddelen gebruikt. Ik zou het op prijs stellen om dat van je te horen.

Bible Gateway

Dit is een site die je aanspoort om elke dag een bijbel gedeelte te lezen. Het is mogelijk om te kiezen uit tientallen Bijbelvertalingen  Helaas is in het Nederlands alleen Het Boek beschikbaar. Het Bijbelgenootschap heeft ook lees roosters beschikbaar. Dit rooster is ook te volgen via Facebook en Twitter. Zit daar de juiste variant of vorm niet bij dan levert een beetje Googelen al snel iets op.

Bonhoeffer op Bible Gateway

Naast de lees roosters, biedt Bible Gateway ook de mogelijkheid je te abonneren op “devotionals”: de meditatieve mp3’s waar ik het eerder over had. Tozer (voor degenen met CAMA roots), Spurgeon en Bonhoeffer komen voorbij. Ik heb recent de 40 dagen met Bonhoeffer gevolgd, een aanrader. Wel allemaal in het Engels.

Pray-as-you-go

Dit is volgens mij ook een aanrader. Elke dag verschijnt er een nieuw meditatie op deze website die te beluisteren is. De meditatie wordt verzorgt door een groep Jezuïeten die er in slagen om korte en indringende boodschappen in 12 minuten mee te geven aan de luisteraar. Het aardige is dat mensen met een smartphone een App kunnen downloaden om de boodschap elke dag te beluisteren. Ideaal dus voor degene die op weg naar hun werk de boodschap willen beluisteren. Het gesproken woord wordt afgewisseld met klassieke of kerkelijk muziek wat de mogelijkheid geeft om tijdens de meditatie de woorden op je te laten inwerken. Voor degenen die het Spaans onder de knie hebben, is er ook een Spaanse variant: Rezando voy (biddend ga ik). Ook bij Rezando Voy is een App te downloaden om op de Smartphone de boodschap te beluisteren. Het is bij beide ook mogelijk om zich te abonneren via Itunes.

Zowel Pray-as-you-go als Rezando Voy worden gemaakt vanuit een Katholieke achtergrond. Tijdens het schrijven van deze post vroeg ik mij af of er ook vanuit andere kerkelijke richtingen iets dergelijke wordt gedaan. Met behulp van Google blijken er meer mogelijkheden te zijn, . Ik noem zomaar drie voorbeelden die ik al zoekend vond:

Luthers (VS): Hier zijn ook een aantal series als podcast te downloaden, aardig dat er ook een serie is in het Spaans. Ook via Itunes op te abonneren.

Saddleback. Al lezend de hele bijbel door. Ook te abonneren via Itunes.

Bible league Canada. Dagelijkse podcast, ook weer via Itunes mogelijk.

In het Nederlands bood Aanbidding.net iets vergelijkbaars. Maar de mogelijkheid om je daarop te abonneren is stopgezet. Ik kon daarnaast geen andere vergelijkbare voorbeelden vinden.

Deze laatste voorbeelden heb ik zelf niet over een lange tijd beluisterd, dus inhoudelijk kan ik er niets over zeggen.

Toespraken

Ik kijk en luister regelmatig naar workshops, toespraken en preken via het internet. Bijna elke conferentie wordt tegenwoordig opgenomen op audio of video. Een beetje zoeken op Itunes en je vindt een groot assortiment aan gratis toespraken waar je je voordeel mee kunt doen. Ik noem eerst een paar voorbeelden van toespraken/interviews op mp3:

Exponential: Een website met niet alleen podcasts (ook via Itunes te vinden), maar ook goede materialen om te lezen. Op dit moment worden een groot aantal korte”, gratis boeken gepubliceerd in e-book vorm. Een aanrader om een keer te gaan kijken of er iets bij zit om je voordeel mee te doen.

Verge Network: Bekend van de jaarlijkse Verge conferentie. Veel aandacht is er voor “missional thinking”. Sommige materialen zijn gratis, andere zijn tegen betaling beschikbaar.

The Missional Network: Deze site van Alan Roxburgh biedt een mix van korte toespraken, studies en interviews. Interessant is dat ze recent zijn begonnen met een “Missional” digitaal tijdschrift. Het is ook mogelijk om je te abonneren op een “Thought of the day”. Aanrader!

Preken

Bijna elke kerkelijke gemeenschap neemt tegenwoordig de eigen preken op en publiceert ze op het internet. Het is ondoenlijk daar een overzicht van te geven. Ik heb een paar gevonden die boven de rest uitsteken.

Darkwood Brew: samenkomsten op internet via internet. Soms is het vernieuwend, soms tenenkrommend en altijd “out of the box”. Aanbidding met jazz muziek is echt weer eens wat anders.

John Piper. Ik heb een haat liefde verhouding met John Piper. Laat ik het daar maar bij houden. De site staat vol met preken, mp3’s van zijn boeken, en nog meer.

Tozer: Voor alle CAMA mensen verplichte kost, voor de rest ook! Voor wie ook andere preken wil beluisteren, biedt deze site onnoemlijk veel mogelijkheden.

Grasduinen op video-sites

Tot slot kun je op Youtube, Vimeo en vergelijkbare sites een groot aanbod vinden vanuit allerlei kerkelijke richtingen. Voorbeeden: Missional church op Vimeo, De Evangelical Alliance uit Groot Brittanië op Youtube.

Ik ben altijd benieuwd naar andere sites die iets meer of iets anders bieden dan het gemiddelde. Mocht je regelmatig naar meditaties, preken, enz. luisteren die je erg aanspreken, dan zou ik dat graag horen.

Veel luisterzegen!

Enhanced by Zemanta
Geef een reactie

