Flirten met prostitutie

Hitmixes

Image via Wikipedia

Met de radio aan reed ik naar “ik weet het niet meer”. De bestemming is niet zo belangrijk, des te meer het liedje dat ik op de radio hoorde. Het had een ritme en melodie die in het hoofd blijft hangen. Daarna hoorde ik hetzelfde liedje nog een aantal keren en ik wilde weten wie het zong. Met Youtube is dat geen probleem (ik heb geen mobiel met Shazam!) en binnen een paar seconden zat ik naar Lady Gaga te kijken in een glitter badpak voor een raam dat sterk deed denken aan de “ramen”  in de Amsterdamse Rosse buurt. Nu heeft Lady Gaga wel meer extravagante pakken aan en ik wil niet direct de moraalridder uithangen en daarom zocht ik naar de achtergrond van het liedje. Volgens de “experts” op verschillende fora gaat het liedje waarschijnlijk over haar overleden opa. Daar is iets voor te zeggen als je “the edge of glory” laat slaan op het moment dat haar opa overleed. Ik kan daar wel in meegaan. Maar al lezend en overdenkend zag ik toch niet direct de link tussen een opa en een glitter badpak en het “raam” met het het rozerode licht.

Videoclips met artiesten als Lady Gaga flirten met een maatschappelijk probleem dat in het geheel niet zo rose-kleurig is als het doet vermoeden. Al zou het thema van de clip misschien totaal anders zijn, de beelden roepen iets op en wie dan ook kan deze koppelen aan prostitutie.

Prostitutie is in Europa keiharde slavernij. In Spanje moet 90% van de prostituee gedwongen hun diensten aanbieden op straffe van mishandeling van henzelf of van familie. Ik noem dit alleen als voorbeeld, want pooiers zijn creatief in het vinden van dwangmaatregelen. Deze vrouwen zijn op valse voorwendsels verhandeld uit landen waar het economisch slecht gaat. De criminaliteit achter deze groeiende handel is hard en bloedig. De gruwelijkheid die er achter schuil gaat is mensonterend.

Waar pleit ik voor? Ik pleit voor deze meiden die ook deze beelden zouden kunnen zien en de geprostitueerd worden (nieuw Nederlands woord). Ik pleit niet voor moraal ridders die opstaan en zeggen dan Lady Gaga gewoon een spijkerbroek en een leuk t-shirt moet aandoen (dat is onbegonnen werk). Ik pleit voor mensen die opstaan en die zich uitspreken tegen mensenhandel en tegen prostitutie. Omdat God mensen mooi heeft gemaakt. Geen enkel mens mag als koopwaar verhandeld worden en gebruikt worden als gebruiksartikel. Misschien dat er dan een moment komt dat Lady Gaga in een gewone spijkerbroek en een leuk t-shirt over haar overleden opa zingt.

Enhanced by Zemanta
3 thoughts on “Flirten met prostitutie

Geef een reactie

