De kerk in 2011 (1)

Ik loop nu ongeveer 20 jaar mee in de evangelische beweging. Dat begon als stoel-zitter op zondag, daarna als kring- en bijbelstudiebezoeker. Tijdens mijn bijbelsschool periode in de beginjaren ´90 was één dan de vereisten om stage te lopen. In mijn geval werd dat onder andere zondagschoolwerk en kringenwerk. Ik ging later preken, meer theologie studeren en in toenemende mate tijd investeren in kerkenwerk. In eerste instantie deed ik dat  als ¨vrijwilliger¨, later als betaalde kracht (en nu als ¨gesponserde¨ zendeling).

Ik heb in deze 20 jaar redelijk wat gezien op het evangelische kerkelijk erf. Ik ben erin ondergedompeld, mede omdat het mij mateloos interesseerde en nog steeds interesseert. Ik heb hele mooie dingen meegemaakt, ook teleurstellende. Dat is de kerk niet vreemd, dat zal in de toekomst nog steeds het geval zijn. Eén ding sprong er uit in deze 20 jaar steeds uit: facinatie voor evangelisatie en missiologie. Ik heb in heel wat evangelsatiecommissies/ –teams gezeten, boeken gelezen en conferenties bezocht. Allemaal bedoeld om het evangelisatie-ei-van-columbus te vinden.

In het begin van de jaren ´90 stond evangelisatie, in mijn geval, gelijk aan deze drie zaken: evangelisatiediensten organiseren, op straat zingen of folders uitdelen tijdens koopavonden en evangelisatieactie organiseren (bijvoorbeeld samen met Agapé). Terug kijkend bleek dat de kerk tijdens evangelisatiediensten niet volstroomde. Ook niet toen Billy Graham via videoband op een groot scherm opriep tot bekering, de kerk was bijna leeg en de oproep had niet het gehoopt gevolg. Op straat kreeg ik meestal het zweet onder de oksels als ik een willekeurig iemand een foldertje van de Jezus Fanklup onder de neus hield. Leuk waren ze wel die foldertjes, maar dan wel voor christenen. Agapé is al lang gestopt met evangelisatieacties. Dat zegt denk ik genoeg.

In die tijd groeide de kerk waar ik deel van uitmaakte wel, maar met name door kerkmensen uit andere filialen.

Geef een reactie

