Waarom die drempel?

In de gesprekken die ik heb met mensen lijkt het er wel eens op dat kerkregels of leerstellingen een drempel vormen om werkelijk Jezus te leren kennen. Wat maakt het uit wat ik denkt over bepaalde morele kwesties als het gaat om het vertrouwen stellen op Jezus? Helaas is dat vaak wel het geval. Vaak is dat het geval omdat “evangelische” van het exotische soort zijn in Spanje. Omdat ze zo anders zijn is het van belang om te weten hoe ze denken.

Helaas is het niet anders in Nederland. Ds. de Heer, dominee in een Gerefomeerde Gemeente, laat weer eens fijntjes weten dat zijn kerkgenootschap de rechte inzichten heeft aangaande de leer. Waarom blijkt het toch niet mogelijk om de dogmen als een gesprek te zien en niet als een objectief vastgelegd thema dat over tijd en eeuwigheid niet is veranderd en niet zal veranderen. Lijkt mij nogal platonistisch. Dat zal deze dominee toch niet bedoelen. Waarom dikke boeken schrijven waar afstand wordt genomen van elkaar, in plaats van boeken te schrijven die helpen de afstand tussen kerken te verkleinen? Ik heb de ijdele hoop dat dat binnen  het kerkgenootschap van ds. de Heer ooit zal mogen gebeuren, maar de Heer kan wonderen doen,

Waar ik me druk om maak is dat deze “recht in de leer”-houding een drempel vormt voor mensen om werkelijk Jezus te zien. Het lijkt op het hekwerk dat het Jodendom om de Thora bouwde. Het kerkgenootschap van ds. de Heer groeit alleen door geboorte, waar is het missionaire gehalte?

Bij Jezus gaat het niet om de regels, maar om relatie. Ik hoop dat ik nog eens die regels kan vermijden, zodat ze niet een bijna onvermijdelijke drempel vormen voor een goed gesprek over een relatie.

Ik zie uit naar een boek vanuit de Gereformeerde Gemeente die de kloof tussen hen en de rest van gelovend Nederland zal verkleinen. Dat God dat zou moge geven ….

Geef een reactie

