Het nut van theologie

Een zinvol citaat voor kerkplanters (Invitations to theology, Micheal Jinkins en Alan Torrance, pagina 17):

Knipsel

Ooit las ik in een recent verschenen boek dat het helemaal niet nodig is dat kerkplanters theologie hebben gestudeerd. Iedereen kan een kerk/gemeente beginnen, daarvoor is theologie niet een voorwaarde. De praktijk moet bewijzen dat dat daadwerkelijk zo is en inderdaad, er zijn nogal van gemeentes begonnen door gedreven mensen die uit liefde voor God. Waarom dan mijn pleidooi voor enige theologische doordenking? Voor mij is theologie nodig omdat het mensen aanzet om het dagelijks leven te zien door de een christelijke bril. Het bovenstaande citaat ondersteunt dat pleidooi. Theologische doordenking dwingt tot nadenken over kernzaken in het leven. Het complexe leven van vandaag de dag vraagt om gedegen respons. Ten tweede vormt theologische doordenking mensen en maakt het bescheiden. Dit wordt wel eens vergeten. Ik wantrouw steeds meer de mensen die op complexe zaken uit de maatschappij een eenvoudig “christelijk” antwoord hebben. Er is nog veel meer toe te voegen, maar ik laat het hierbij. Ik hoop veel kerkplanters tegen te komen die hun functioneren voeden vanuit een theologische doordenking van de werkelijkheid.

Geef een reactie

