Hendrikse (slot)

sterrenIn deze laatste post een paar theologische en praktisch theologisch opmerkingen.

Hendrikse gelooft in een God die niet bestaat. Hij definieert een God in de ontmoeting of in de ervaring, waaraan hij de naam God toekent. God wordt tot het horizontale teruggebracht, zonder dat er van enige metafysica sprake is. Hendrikse benoemt zijn eigen God. Dit wordt in de bijbel en in de kerkgeschiedenis veroordeelt. Dat Hendrikse geen waarde hecht aan de autoriteit van de Bijbel, doet aan deze observatie niets af.

Het is dan ook niet meer dan logisch dat hij zonder Bijbel en zonder gebed de mensen, waar hij pastoraal voor verantwoordelijk is, benadert. Bijbel en gebed hebben geen functie, omdat beiden op enigerlei wijze een binding met een goddelijk wezen veronderstellen. Wanneer deze er niet is, verwordt pastoraat tot maatschappelijk werk.

Het is mij nog steeds niet duidelijk wat de term: “ga maar, dan ga ik met je mee” kan betekenen als God alleen gedefinieerd wordt in het horizontale vlak van de ervaring. “Ik” veronderstelt een persoonlijkheid, een Ander, die Hendrikse ontkend. Wie is die “Ik”? “Ik” is een persoonlijke onpersoonlijkheid. Onpersoonlijk, omdat het geen wezen is, geen entiteit buiten de existentiële werkelijkheid van een mens. Persoonlijk, omdat Hendrikse het in de persoonlijke omgang ervaart.

Tot slot enige opmerkingen over de bijbel. De bijbel veronderstelt openbaring, op welke wijze dat dan ook is. Zonder openbaring wordt een religie tot een ethiek van het “goede” leven (zie het Boeddhisme). Dit lijkt het bij Hendrikse ook te worden. Hij houdt de mensen in zijn preken het goede leven voor, ook al is dat best moeilijk zegt hij, omdat het leven niet altijd “goed” is. De Bijbel kan daar niet als bron voor dienen. Met name komt dat doordat de bijbel een boek met mythen is. Dat geldt ook voor de evangeliën, waar Jezus als de ultieme Godsopenbaring beschreven wordt. Hier gaat Hendrikse de mist in, wat zelfs vele liberale theologen zullen hem dat niet nazeggen. De gebeurtenissen die de evangeliën beschrijven en de verslaglegging ervan, liggen te dicht op elkaar om van mythen te kunnen spreken.

Meerder malen zegt Hendrikse in de interviews dat hij van zijn werk houdt. Waarom in hij geen maatschappelijk werker geworden? En waarom halen zoveel mensen hun hart bij deze man op? Het blijft mij een raadsel.

Tot slot nog twee links:

Nico Riemersma

Henri Veldhuis

4 thoughts on “Hendrikse (slot)

  1. Ik ben het met je eens, Haije. Ik snap ook niet dat ter Beek hem probeert te verdedigen. Hendrikse brengt niks nieuws dat liberale theologie al niet vele jaren heeft verkondigd. Hij geeft dat zelf natuurlijk ook toe. Voor hem zit God in de ervaring, maar bestaat God daar niet buiten. Dan is het toch direct gewoon duidelijk dat hij het niet over de Christelijke God heeft?

  2. Hallo Jelmer,

    Kun je mij uitleggen op basis waarvan jij zegt dat binnen de liberale theologie en dus ook door Hendrikse niet over de christelijke God wordt gesproken? Zou graag je mening daarover horen.

    Hoe ver ben je met de studie?

    Groeten,
    Haije

  3. Hoi Haije,

    Volgens orthodox Christendom bevindt God zich in de hemel (wat dat ook moge zijn) en niet in de menselijke ervaring op zichzelf. Zo praten over God–alsof God een soort van geestelijke ervaring is tussen twee mensen–is een vrome manier van het bestaan van God ontkennen. Dat mag best, ik heb er geen problemen mee, maar noem jezelf dan geen Christen. In het geval van Hendrikse wordt het nog duidelijker omdat hij niks met Jezus heeft (!). Hij zit dan dichter bij het Jodendom dan het Christendom. Hoe kan iemand die eigenlijk niks met Jezus heeft dominee zijn van een Christelijke kerk? Kijk, ik begrijp twijfelaars zoals Boele Ytsma (Boele komt in elk geval nog voor Jezus op, al dan niet de historische), maar er is een grens die iemand overgaat waarbij hij zichzelf eigenlijk geen Christen meer kan noemen (en dan heb ik het niet over Ytsma, maar meer over Hendrikse). Tenminste, dan heb ik het over het Christendom wat al 2000 jaar bestaat–iedereen staat natuurlijk vrij om zich wat dan ook te noemen. De vraag is of dit historisch is te verantwoorden.

    Als ik straks niet meer geloof in de opstanding van Jezus, of de kruisiging, of de evangelieen, dan moet ik ook zo eerlijk zijn tegenover mezelf, om afstand te nemen van het label ‘Christen.’

    Ik ben bijna klaar met de ERT master. Volgend jaar hoop ik de Research Master te gaan doen. Wilde jij daarna niet promoveren? Toch besloten om het zendingsveld direct maar in te gaan?

    Groet,
    Jelmer

    • Jelmer,

      Dat we dit werk zouden gaan doen, was al zeker. Ik wil nog steeds promoveren. Ik heb al een aantal ideeën daarvoor. Maar alleen studeren is niet iets wat ik wil. De praktijk en de theologie kunnen ook hier prima samengaan.

      Haije

Geef een reactie

