A christianity worth believing (3)

Waarheid is relatief, contextueel en experimenteel. De evangelist Johannes beschrijft het leven van Jezus vanuit dit vertrekpunt. Uit de wijze waarop Johannes zijn evangelie schrijft, kunnen we volgens Pagitt concluderen dat hij “embedded” of contextueel schrijft. Hij schrijft aan specifieke mensen in een specifieke context en past de wijze van  schrijven daarop aan. Johannes gebruikt cultureel relevante taal, beelden en symbolen, die bij de lezer herkenning oproepen.

Citaat van Pagitt:

This is not just an issue of what words to use. Language not only represents understanding but creates is. When we change the words, we change the story.

Mijn reflectie:

De betekenis van woorden en het gebruik ervan is van belang. Niet alleen in het dagelijks gebruik, maar ook in de Bijbel. Woorden roepen een sfeer op en schilderen een situatie. In deze tijd is de zoektocht nog een hernieuwde hermeneutiek van belang. Er moeten woorden gezocht worden om het evangelie in onze context uit te leggen. Wanneer we het evangelie terug brengen naar Jezus stierf voor onze zonden en wij moeten Hem in ons hart aannemen, dan maken we ons er met een “Jantje van Leiden” vanaf. Het evangelie is breder en omvat grotere dimensies. In een latere post de visie van Pagitt.

Een tweede opmerking die ik wil maken is dat er meer aandacht moet komen voor de specifieke schrijf stijl van elke schrijver. Tijdens mijn bijbelschool opleiding is mij steeds bijgebracht dat we de ene Bijbeltekst uit moeten leggen met de andere Bijbeltekst. Ik vraag me af of dat zonder voorbehoud kan. Het beeld dat van God wordt gegeven in Genesis is anders dan in Mattheus. We moeten dus meer dan ooit ons huiswerk doen. Pagitt spoort ons daartoe aan. Een waardevolle aansporing.

Een laatste citaat om even bij stil te staan:

Whether we know it or not, the dogmas and doctrines of God, of humanity, of Jesus, of sin, of salvation that many of us were thaught are so firmly embedded in the cultural conext of another time that they have become almost meaningless in our.

Hier zegt Pagitt nogal wat. Er zijn volgens Pagitt geen doctrines die uitstijgen boven de tekst, maar deze zijn vastgeklonken in een (tekst)cultuur.

Advertenties

2 thoughts on “A christianity worth believing (3)

  1. Wat Pagitt zegt is voor het overleven van de kerk van levensbelang. Er zijn complete volksstammen die de wetten van interpretatie schaamteloos overtreden door zich op geen enkele manier zelfs maar af te vragen wat de tekst voor het oorspronkelijke publiek betekende.
    Wat lijkt te gelden is de wet van de “Persoonlijk Pastorale Toepassing;” wat zegt de tekst die ik nu lees op dit moment voor mij. En dat is niets anders dan bijbel misbruik.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s