Klaas Hendrikse gelooft in God die niet bestaat

Al luisterend naar Klaas Hendrikse, bespeur ik een man die geheel ontevreden is met de huidige kerkelijke structuren. De termen die in de kerk worden gebezigd, zeggen de mensen niets meer. “De kerk is sinds de 16de eeuw niet meer veranderd”, zegt Hendrikse. In die zin zou hij binnen het emerging gedachtegoed zich thuis kunnen voelen. Maar er is een groot verschil met vele “emerging” denkers. Zij grijpen vaak terug op de breedte van de theologische en kerkelijke traditie om deze in een nieuwe context opnieuw te verwoorden.

Echter, Hendrikse wil veel theologische termen uitbannen . “Vader, Zoon en Heilige Geest zegt niemand wat, weg ermee”, zegt Hendrikse. En, laat ons bidden, is een term waar mijn buurman niets mee kan”. Veel kerken proberen aansluiting te vinden door termen uit te leggen of te vereenvoudigen. Hendrikse gebruikt ze niet meer in een kerkelijke context. In de kern gaat het echter niet om gebruik van termen, maar om de vraag naar wie God is. Het gebruik van termen heeft haar oorsprong in wie God is.

Johan refereerde al aan Heraclitus en Parmenides. Beiden zocht naar de “oorsprong” van de dingen. Parmenides zocht het in het “zijn”, Heraclitus in het “worden”.  Hendrikse zit op de lijn van Heraclitus. Heraclitus benadrukt bij de beschrijving van de werkelijkheid de ervaring, de waarneming en de eeuwige veranderlijkheid. Hendrikse projecteert dit op God die voor iedereen anders is. Elke mens ervaart God op andere momenten in verschillende gedaanten, God wordt waargenomen in de interactie. God gebeurt in de wisselwerking of dialoog tussen mensen. Hendrikse zegt:

“God is voor mij niet een wezen, maar een woord voor wat er tussen mensen kan gebeuren.”

In die zin “bestaat” God niet voor Hendrikse. God is geen “wezen” of een”persoon” die los staat van de menselijke werkelijkheid. Je zou nog kunnen zeggen dat de werkelijkheid van God een andere is dan de menselijke werkelijkheid. In die zin bestaat God niet in onze werkelijkheid, maar kun je wel spreken dat God “is”. Maar ook dit ontkent Hendrikse. Hij geeft de naam “God” aan gebeurtenissen  in het dagelijkse leven. Omdat elk mens verschillende dingen ervaart, is voor elk mens God dus ook anders. Daarmee is God radicaal en onpersoonlijk immanent, waarbij de verbinding met het transcedente is doorgesneden.

In een volgde post meer.

Advertenties

One thought on “Klaas Hendrikse gelooft in God die niet bestaat

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s