Heilig! (CAMA deel 4)

Naast de opwekingsbeweging is Simpson en de CAMA beïnvloed door de heiligingsbewegingen in het midden van de 19de eeuw. Wesley heeft de nadruk gelegd op heiliging. Zijn methodische werkwijze leidde naar een verkapt perfectionisme. Dit was ook te zien bij o.a. Charles Finney. Simpson heeft dit steeds naast zich neer gelegd. Wel heeft hij de nadrukken opgenomen in het logo: Jezus is onze Heiligmaker. Voor hem stond heiliging steeds in het teken van de persoon van Jezus. Als een gelovige Jezus werkelijk volgt en zich in zijn dienst stelt, dan kan heiliging niet uitblijven. Simpson heeft zich verzet tegen werkheiligheid, die de genade van God niet volledig onderkent.

De Heiligingsbeweging ontstond na de burgeroorlog als een reactie op een golf van secularisatie, immoraliteit en godsdienstige onverschilligheid. Pierard zegt over de CAMA:

The Christian and Missionary Alliance with its empasis on Christ as Saviour, Sanctifier, Healer, and coming King has an affinity with the Wesleyan movement, and its two most prominent thinkers, A. B. Simpson and A. W. Tozer, are widely read in Holiness circles, but it never accepted the doctrine of the eradication of sin.

Perfectie zullen in dit leven niet bereiken. Daarin was Simpson realist.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s